Trio tehnoloških lidera u Evropi – Austrijski institut za tehnologiju, Fraunhofer ISE u Nemačkoj i Forster Industrietehnik u Švajcarskoj – radi na razvoju sistema solarnih nadstrešnica za autoputeve kako bi iskoristio ogromnu, premalo iskorišćenu putnu mrežu za čistu električnu energiju. Inicijativa je još u fazi koncepta, a zatim će se preći na implementaciju pilot projekta na stvarnom putu.
Trebalo bi razviti infrastrukturu solarne energije kako bi se stvari odvijale malo drugačije od krovnih solarnih panela ili čak nadstrešnica za solarne panele. Kao prvo, ne biste želeli desetine hiljada dolara (ili evra) štete svaki put kada se dogodi nesreća. Dakle, sistem bi trebalo razviti na način da bude posebno čvrst ili elastičan u slučaju udara. Takođe bi mu trebao poseban dizajn za upravljanje slabim vetrom, kao i kišom i snegom na način koji je kompatibilan sa potrebama mreže puteva. Sigurnost u saobraćaju je, naravno, još jedna jedinstvena briga, a efikasno održavanje bilo bi važno kako bi se učinilo konkurentnim.
Koja je poenta?
Pa, postoje i neke svojstvene koristi takvog sistema. „Pored dvostruke upotrebe prostora, naučnici očekuju i druge pozitivne ishode, uključujući zaštitu putnih površina od padavina i pregrevanja“, piše Sandra Enkhart za PV Magazin. Takav sistem takođe može pomoći u smanjenju buke.
Na kraju, bez obzira da li je ovo dobra ideja ili ne, svodi se na to da li uštede troškova različitih koristi prevladavaju dodatne troškove u poređenju sa drugim projektima koje bi agencije za nadzor budžeta za puteve mogle da primene.
Koncept je sigurno privlačan. Imamo ogromnu količinu neiskorišćenog putnog prostora širom sveta. Koliko naših potreba za električnom energijom možemo zadovoljiti jednostavnim postavljanjem solarnih panela preko tih puteva? Sve dok dizajneri kreiraju sistem koji pruža zadovoljavajuću trajnost i elastičnost po neizostavnim troškovima, čini se da je ovo opcija koja bi se mogla brzo povećati iz prilično ujednačenog dizajna autoputa i ekonomije. Zaštita puteva kako bi im pomogla da traju duže pre nego što zatrebaju popravku, sama je jedna potencijalno velika korist, čak i pre nego što uđete u korist proizvodnje električne energije.
Projekat PV-SUD dobija sredstva iz:
- nemačkog saveznog ministarstva za klimatske akcije, životnu sredinu, energiju, mobilnost, inovacije i tehnologiju (BMK);
- austrijske agencije za promociju istraživanja (FFG);
- nemačkog saveznog ministarstva saobraćaja;
- švajcarske savezne kancelarije za puteve.
Ovo sigurno nije prvi put da se ova ideja plasira. Videćemo da li će ovaj evropski tim uspeti da se ovaj koncept postigne.